Sunday, August 29, 2010

Jalur Gemilang.., Yang Berkibar & Yang Terbakar

UCAPAN SEMPENA HARI KEBANGSAAN 2010

selamat hari kebangsaan & selamat berpuasa (kalau korunk puasa)

Aku sajikan pembuka bicara nota ringkas aku kali ini dengan gambar2 di bawah:



hati siapa tidak terbakar melihat JALUR GEMILANG terchenta di pijak dan dibakar. tambah pula sempena bulan kemerdekaan Malaysia sekarang ni.inilah realiti.
pada mereka tiada penyelesaian Diplomatik bagi isu2 tegang antara MAlaysia - Indonesia.

kadang2 isu yang di bangkitkan sangat remeh temeh pada pandangan mata aku..dan boleh diselesaikan dengan cara rundingan adik beradik.. xtau lah pulak pada kotak pemikiran mereka yg bijak2 ini.. contohnya:
isu tarian pendet yang xderlah best mana pun, satey, batik, rendang dan sempadan negara.

Pemimpin boleh duduk semeja berbincang, tetapi yang jadi masalah segelintir kecil rakyat yang mudah terpengaruh , cepat emosi..Parti pembangkang disana ambik kesempatan meraih sokongan.. jadikan isu. Bergaduh di Parlimen. Siapa yang untung, siapa yang rugi?

Kita:
Tiada tindak balas agresif dari rakyat Malaysia..(betul org kata Rakyat Malaysia sopan Santun)
Protes jalanan bukan cara kita..
Jangan cepat terpengaruh dengan permainan komuniti kecil di Indonesia (jika nak dibandingkan pandangan berjuta-juta rakyat IND,aku pasti mereka juga bencikan pergaduhan)... jalan Perang bukan suara kerajaan mereka. Tetapi provokasi media dan parti pembangkang di sana sedikit sebanyak telah mempengaruhi minda. haishh

Kalau betul PeranG?

Indonesia sangat berbangga dengan ranking pasukan militeri mereka..tahniah.
bukan bermaksud Malaysia lemah..ranking hanya perkiraan di atas kertas... banyak sejarah perang membuktikan yg kecil xsemestinya lemah yang besar xsemestinya gagah.

TAPI yang pasti,
jika malaysia dan indonesia perang.Tidak akan ada kemenangan,kecuali kehancuran di ke dua belah pihak, Indonesia yg baru mahu pulih dari ekonomi dan Malaysia dalam usaha memajukan ekonomi..Cukup, xmahu komen lebih2 pasal perang..AKU BENCI GADUH2!

Kenapa?
Selalu ada pergolakan gaduh2 manja antara MAS dan IND? tidak seperti tetangga yang lain?
MAlaysia -iNdonesia Serumpun, tapi tidak rukun...
*pasukan buluh runcing di IND mengambil masa yang agak lama mencari rakyat malaysia utk di usir...
tapi kita di Malaysia, keluar sahaja rumah, sudah jumpa wajah2 indonesia di sini.. hmmm
Aku tidak membenci mereka. selagi mereka datang dengan cara baik.. dan berbuat baik di negara ini...

MERDEKA

Kibarkan Gemilang , tunjukkan semangat Patriotik anda.. Jangan hanya di simpan di dalam jiwa...dun shy2 to show it.....Semangat lebeh lak aku ni...
Yang pasti malam sambutan kemerdekaan, aku malas nak keluar rumah, tidak seperti tahun-tahun sebelum ni, asik nak enjoy je ... sory r geng,ini bulan ramadan.. aku nak rest dan menambah amal di bulan puasa ..hehe

tapi kadang2 aku segan dengan cara orang kita nak kibarkan jalur gemilang...Lihat contoh di bawah:

penat aku kejar bas ni, semata2 nak snap gambar jalur gemilang.

Letak bendera di bontot bas, lepas tu asap dah la hitam tebal.
sampai bendera dah tukar kaler..respect la cket bro.sedeh aku..

sekarang ni ramai xsemangat letak bendera kat kenderaan, aku xtau kenapa... Yang pasti, aku dah kibarkan kat kenderaan aku...anda sudah?

AKHIR KATA PENUTUP BICARA
selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-53..
SELAMAT BERPUASA
SELAMAT HARI RAYA

aku semangat lebeh2..heehe

3 comments:

  1. tolong tegur jika ad yang tak betul dalam ucapan aku di atas? sory ,

    ReplyDelete
  2. Semua betul din....
    tapi apa yang penting 1st sekali kalau dia nak perang pun panggil balik semua rakyat dia..
    menyemak je kat sini..tambah2 yg takde permit tu..
    dahla bising dlm lrt,tak bg org tua duduk,busuk pulak tu..berambus la weii,aku tanak pun korang kat sini menyemak je..
    tp lg best kalau bole damai...
    aarrgghh,tak peduli nak damai pun still menyemak gak!!

    ReplyDelete
  3. ina tu sbnyer jelous dgn mlysia...entah apa2...beruntung la kita tgk cite dyaowg..kang xtgk bru thu..keja la elok2..pasal isu cam nie..aq leh gaduh dgn mmber aq dari ina..nasib aq pandai jawb..kalu x..perang la kitaowg..emosi memakan diri..tapi pelik perang mulut xpenah berhenti..ermm..sad.

    ReplyDelete